Ny sajt!
Vi har uppgraderat vår sajt. Detta innebär med stor säkerhet att vissa sidor fortfarande saknas och att andra sidor fått nya "adresser". Så om ni får ett felmeddelande, vänligen gå till startsidan och sök efter den artikel ni letar efterScan sviker konsumenterna och bönderna |
Skrivet av Joaquim Homrighausen |
Fredag, 3 Oktober 2008 18:33 |
Köttkoncernen Scan slutar märka sina ekologiska produkter med KRAV-symbolen och ska istället marknadsföra sitt eget varumärke "Scan ekologiskt". Scan sviker med detta beslut de konsumenter som själva vill göra ett medvetet val när de handlar. Scan riskerar också att tappa marknadsandelar när bönderna säljer sina produkter via andra kanaler som förstår vikten av att lyfta fram alla de mervärden om en KRAV-märkt och ofta lokal produktion står för. - Det är djupt olyckligt och för oss även ologiskt, när Scan samtidigt betalar för KRAV-certifierat kött men ändå inte sätter det på förpackningen, säger Lena Söderberg, VD på KRAV. När Scan väljer att enbart marknadsföra sitt eget varumärke så talar man i egen sak. KRAV har en trovärdighet hos konsumenter på nära 70 % . Dessutom är kännedomen för KRAV-märket på 98 %. De väljer dessutom bort en neutral tredjeparts-märkning utan vinstintressen och ett neutralt kontrollorgan som enbart representerar konsumentintresset. Källa: KRAV.SE, 2008-10-03
Junkfood: Grattis SCAN; ännu ett steg i fel riktning vad gäller öppenhet och trovärdighet
|
Svepet
- Tyskland förbjuder GMO-majs
- ”Livsmedelsverket mörkar att du blir fet av frukt”
- Nyttiga ägg
- Debatt diskuterar KRAV-märkt mat
- Inget smör i smördegen
- Barnens mat sämre än föräldrarnas
- Coop ska sälja Karamellkungen
- Dubbelmoral i fiskdisken
- Mer frukt och godis i våra korgar
- Natamycin används fortfarande i ost
Populärt
Andra länkar:
Fler länkar: